Рассмотрим следующий раздел Единого государственного экзамена – Грамматика и Лексика, самый объемный по охватываемому материалу и трудозатратный в подготовке. Сегодня начнем с первой части – заданий 19 – 25, проверяющих знание грамматики.

Общая информация

Раздел “Грамматика и лексика” Единого государственного экзамена отличается от аналогичного раздела только наличием третьего задания на знание лексических единиц и сочетаемости. Первое – на грамматику, второе – на словообразование и третье – на общее знание лексической части изучаемого языка.

Часть “Грамматика” при правильном выполнении даст вам 7 баллов .

После определенной тренировки на весь раздел потребуются не предписанные 30 минут, а 20 минут , на чем можно и сэкономить время для остальных частей экзамена. А на часть “Грамматика” – около 7 минут.

Задания 19 – 25

Первые задания этого раздела тестируют все грамматические знания, полученные или не полученные за 11 лет обучения в школе. Здесь никакой лайфхак не поможет, если ученик туп и ленив мало что знает об этой самой грамматике. Да что там, даже если знает, но забыл под влиянием стресса/ бессонной ночи/ расставания с любовью всей жизни, возможность угадать правильный вариант практически равна нулю, потому что тут этих самых вариантов нет, их нужно вписать самим. И даже если повезло и угадал правильную грамматическую форму, но написал неверно – заветного балла все равно не видать.

Чтобы облегчить непосильную задачу, на этапе тренировки предлагаю следующую схему (она же в форме таблицы ниже):

  • Если перед нами существительное :
    1) Наиболее вероятное - образовать от него форму множественного числа (выучить все исключения, типа foot - feet, а если мн. ч. образуется по общему правилу, то быть внимательным - не меняется ли конечная y на i, не меняется ли f на v, не добавляется ли -es вместо привычного - s).
    Пример: Machu Picchu, often called “The Lost City of the Incas”, is probably the most famous symbol of the Incan Empire. Machu Picchu is situated 7,875 _______FOOT ________ above sea level in Peru. (правильный ответ – FEET)
    2) Менее вероятный - притяжательная форма существительного (вроде world - world’s). Распознать этот случай легко - после пропуска будет стоять еще одно существительное.
    Пример: This was my ____FRIEND_____ worst habit. (правильный ответ – FRIEND”S)
  • Если видите местоимение (например, I), ставьте его в падеж - объектный (me) или притяжательный (my или mine). Еще возможна рефлексивная форма – myself. В предложении ниже после пропуска стоит существительное (здесь и далее примеры-картинки из демоверсии экзамена 2016 года), так что здесь единственный вариант – притяжательный падеж, который ставится перед существительным.

    Указательное местоимение (this, that) нужно ставить во мн. ч. (these, those соответственно). Неопределенные местоимения (some, any, no, every и их производные) в тестах встречаются реже, но кодификатор предупреждает, что они могут попасться.

  • С числительными все волшебно просто - преобразуем количественное в порядковое, помня все тонкости правильнописания (например, one – first).
    Пример: My ___TWO_____ thought was that I had mistaken the number of the house. (Правильный ответ – SECOND)
  • Прилагательное или наречие ставим в какую-то из степеней сравнения. Небольшой лайфхак – если перед пропуском стоит than или конструкция the … the … (например, the better you prepare, the better mark you have), это сравнительная, а если the, то превосходная. Здесь нужно помнить, что the второй раз писать не надо, только саму превосходную форму.
    Пример: The ______BAD _________ moment was when I remembered that I had recently asked staff members to give me their home numbers. (Правильный ответ – WORST)
    Внимание! Ученики то и дело норовят в этом задании сделать из прилагательного наречие или дописать спереди отрицательную приставку. Обращаем внимание, что так можно делать только в следующем задании.
  • А вот с глаголами придется попотеть (поэтому и таблица ниже такая путаная). И сначала понять - перед нами личная форма (та, которая изменяется по временам) или неличная (причастие активное или пассивное, инфинитив или герундий).
    1) Узнать неличную форму легко - в предложении уже есть сказуемое, выраженное личной формой глагола, то есть наш пропуск стоит не на месте сказуемого, а на другом месте в предложении, идеально – если перед ним запятая, которая явно намекает на что-то отличное от сказуемого.
    Рассмотрим пример из демоверсии 2017 года, первые два задания. Перед пропуском в задании 19 стоит запятая, явно намекая на оборот, дополняющий главное предложение “The name Alaska comes from the Aleut word alaxsxaq”. Осталось только понять – активное или пассивное значение у уточняющего оборота. Так как слово само что-то обозначает, делает вывод об активном значении причастия и пишем meaning.
    В задании 20 также запятой отделен уточняющий оборот. При переводе становится понятен его пассивный смысл, слово не само сформировалось, его сформировали, поэтому добавляем к глаголу form пассивное окончание -ed.

    То же самое грамматическое явление и в 22 задании. Но тут все облегчается семантикой слова locate. После прорешивания n-ного количества примеров, становится очевидно, что при виде слова locate нужно ждать пассивного значения – либо это личная пассивная форма глагола, либо причастие с пассивным значением located:

    2) Если в предложении пропуск стоит после подлежащего, и сказуемого недостает, перед нами точно личная форма.
    Как и с причастием, решаем активный это залог или пассивный (переведя предложение) и дальше думаем, в какое время его поставить. В этом же предложении (ну, или в предыдущих) могут стоять слова-подсказки. Если их нет, смотрим на само предложение и что его окружает.
    Снова обратимся к демоверсии 2017 года. Понять, что мы видим личную форму глагола в заданиях 21 и 23 можно, найдя подлежащее – оно стоит прямо перед пропуском, which в задании 21 и structure в задании 22. В первом случае для понимания пассивного характера глагола нам потребуется перевод, во втором случае – стоит предлог by, в большинстве случаев указывающих на пассив.

    Обойдя все подводные камни, не ошибиться бы еще в написании, выучив правила орфографии и неправильные глаголы. В задании 24, например, мы видим личную форму глагола (на месте сказуемого), понимаем, что оно стоит в активном залоге (участники сами выигрывают соревнование), определяем время – прошедшее, потому что все окружающие его предложения стоят в прошедшем времени, и по правилу согласования времен мы знаем, что возле Past, как правило стоит, Past или Future-in-the-Past. Так как в этом предложении нет определенных показателей времени, и оно обозначает просто событие в прошлом, выбираем Past Simple.

    Также нужно уметь распознавать предложения условия (и конструкции с I wish) или согласование времен в косвенной речи, которые также могут тут встретиться.
    Пример: One day I decided to ask him why he always chose this type while driving. “Well, sister,” he reluctantly replied, “to be frank, it’s mainly so you can’t sing along.” He added that he _______LISTEN___________ to anything else if only I promised not to sing along. (Правильный ответ – WOULD LISTEN, согласование времен в косвенной речи)

Понимаю, что вся схема выполнения задания кажется путаной и вызывает сомнения, но после примерно двух месяцев работы по ней ученик все запоминает и начинает самостоятельно рассуждать.

Обратите внимание, как нужно заполнять бланк к этому заданию – все заглавными буквами и без пропусков. Если в ответе есть апостроф , например – didn’t like, то он записывается в отдельную клетку . Вообще, госпожа Вербицкая советует избегать апострофов в пользу полной формы – did not like, потому что “компьютер их может не считать”.

Здесь не будет никаких лайфхаков, потому что если не готовиться к этой части экзамена, угадать и логически что-то вычислить невозможно. Подготовку к заданиям 19 – 25 лучше начинать за год до экзамена, распределив все темы и повторив их за месяц-два перед экзаменом. Этой схемы я придерживаюсь в своем .

Несколько общих советов по выполнению:

  1. Читать ВЕСЬ текст, потому что подсказка о грамматической форме может быть не в этом конкретном предложении, а в предыдущем. Или в следующем.
  2. Если вы правильно определили форму, озаботьтесь еще ее правильным написанием. При корявой орфографии не зачтут.
  3. Проверьте еще раз.
  4. Если не понимаете, напишите хоть что-нибудь, мало ли.

Учебные пособия

Я не могу вас обрадовать и сказать – вот 2-3 книги, все нужное для подготовки – в них.

Для подготовки к заданиям 19-25 придется самим изучать кодификатор и выбирать подходящие грамматические темы для изучения. Я пользуюсь в подготовке следующими пособиями:

Экзамен ЕГЭ проверяет:

  • грамматические навыки базового уровня;
  • навыки словообразования;
  • лексический запас.

Как подготовиться к лексико-грамматической части ЕГЭ?

  • решить как можно больше упражнений по грамматике ;
  • вспомнить или освоить навык словообразования;
  • пройти тестовые варианты ЕГЭ и понять, где именно встречаются ошибки, над которыми нужно работать.

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.

Для того чтобы понять, в какой форме необходимо использовать глагол be , нужно посмотреть на предложение с пропуском. Так, это предложение написано в прошедшем времени (phoned ). Соответственно, нам нужно поставить глагол be в Past Simple в отрицании. Для местоимения she эта форма - wasn’ t .

Глагол build строить ») - неправильный. Его вторая и третья формы - built, built. В данном предложении важно понять, стена ли кого-то строила или ее строили. Логично, что строили стену. Это значит, что здесь необходимо употребить пассивный залог во времени Past Simple . Таким образом, правильным ответом будет was built , так как пассивный залог (Passive Voice ) - это глагол be в нужной форме (в зависимости от времени) и третья форма смыслового глагола (Participle II/ V 3 ).

Глагол become становиться ») - неправильный. Его вторая и третья формы - became, become. Для того чтобы понять, какую форму этого глагола необходимо использовать в данном предложении, нужно выяснить, нет ли в предложении «сигнальных» слов. Такое слово есть - since , и оно указывает на Present Perfect . Правильным ответом будет форма has become .

Слово nature природа ») является существительным . После пропуска также стоит существительное - beauty красота »), то есть на месте пропуска должно стоять некое определение. Роль определения в предложении обычно играет прилагательное, и от слова nature прилагательным будет natural .

Most of the land in National Parks is privately owned, but administered by an independent National Park Authority which works to balance the expectations of __________ with the need to conserve these open spaces for future generations.

visit

Слово visit посещать ») - это глагол . Посмотрев на слова перед пропуском - the expectations of ожидания кого-то/чего-то ») - можно понять, что нам необходимо существительное - «ожидания посетителей » (visitors ). На то, что существительное должно стоять во множественном числе , указывает отсутствие неопределенного артикля перед пропуском.

В данном предложении пропущено подлежащее, то есть из существительного science наука ») необходимо образовать другое существительное, способное исполнить роль этого подлежащего. Более того, новое существительное должно стоять во множественном числе , так как в сказуемое входит глагол be в форме множественного числа - are . Новым существительным будет слово scientists - «ученые ».

  • строго следуйте инструкции и внимательно читайте задание ;
  • прежде чем заполнить пропуск, внимательно прочитайте предложение и найдите «сигнальные» слова , которые подскажут вам, в какое время необходимо поставить глагол или какая часть речи требуется;
  • не оставляйте пропуски незаполненными , даже если вы не знаете правильный ответ;
  • пишите четко и аккуратно .

Список литературы

  1. Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В. Английский язык (базовый уровень). - Просвещение, 2012.
  2. Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2009.
  3. Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2010.
  4. Музланова Е.С. 120 учебно-тренировочных заданий для подготовки к ЕГЭ. - АСТ, 2010.
  1. Correctenglish.ru ().
  2. Interactive-english.ru ().
  3. Begin-english.ru ().

Домашнее задание

  1. Test 1 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 6.
  2. Test 6 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 9.
  3. Test 3 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 28.

brother

brothers

woman

match

camera

baby

photo

person

church

secretary

radio

thief

sandwich

foot

door

wolf

lady

tomato

gentleman

tooth

watch

child

teacher

deer

monkey

leaf

piano

city

potato

  1. I need some ____ to light the fire.

2.The bay has got two new _____.

3.Alex saw some _____ running across the floor.

4.If a houseplant is given too much water, its lower____turn yellow.

5.New scientific ____ are made every day

In ______.

6.In the mountains we saw some_____, _______ ______ and wild ______.

7. I can see trees and _____ outside the window.

MATCH

TOOTH

MOUSE

LEAF

DISCOVERY

LABORATORY

WOLF FOX

DEER SHEEP

BUSH

  1. The ___ hat is red.
  1. The ____hats are red.
  2. The _______toys are all over the floor.
  3. I fixed the ______bike.
  4. This is a _____purse.
  5. That store sells _____clothes.
  6. Do you know my ____husband?

BOYS

CHILDREN

CHILD

WOMAN

WOMEN

SISTER

  1. Jims last name is Smith.
  1. Jim’s last name is Smith.
  2. Bobs cat likes to sleep on the sofa
  3. My teachers names are MS. Rice and MR. Molina.
  4. My mothers first name is Maria.

ADJECTIVES

happy

young

shallow

difficult

dirty

patient

comfortable

brave

friendly

ridiculous

late-later

little

  1. Jill’s a ________ (intelligent) person than my brother.
  2. Kate was the_________ (practical) of the family.
  3. Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.
  4. This cake is the ____________ (good) I’ve ever tasted.
  5. Jack was the________ (tall) of the two.
  6. Jack is the__________ (clever) of the three brothers.
  7. If you need any ___________ (far) information, please contact our head office.
  8. The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.
  9. Please, send the books back without_________ (far) delay.
  10. The deposits of oil in Russia are the __________ (rich) in the world.
  11. Could you come a bit _______ (early) tomorrow?
  12. I like this song _________ (well) than the previous one.
  13. Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?

PRONOUNS

1. Fill in the gap with the correct object pronoun.

  1. Who is that lady? - Why are you looking at __________?
  2. Do you know that young handsome man?-Yes, I study with __________.
  3. Please, listen to _______. I want to express my point of view.
  4. These puppies are so nice! Do you want to look at ______.
  5. We like this house. We"re going to buy _________.
  6. He can"t see _______ because we are sitting in the last row.
  7. Where are the keys to our flat? I can"t find _______.
  8. Where is Ann? I want to talk to _________.
  9. This snake is poisonous. I"m very afraid of _______.
  10. Don"t wait for _______ for dinner. I"ll return very late at night.
  11. He left Polotsk long ago. I haven"t seen _______ since.
  12. You can fully rely on _______. We won"t let you down.
  1. I am angry with __________.
  2. He fell down and hurt __________.
  3. Tell me more about __________.
  4. She believes in __________.
  5. We are sure of __________.
  6. They did everything __________.
  7. Did you translate the text __________.
  8. I saw everything __________.
  9. The knife was sharp, and she cut __________.
  10. They introduced __________.
  11. Can you do many things _________?
  12. Does your friend Nick often talk to you about _________?
  13. Did your mother buy anything for _________ last week?
  14. Are you always sure of _________?
  15. Do you believe in _________?
  16. Did the pupils answer all the questions _________?
  17. Did you make the dress ______________ .
  1. This is my mum. _________ name"s Jess.
  2. These are my sisters. ________ names are Mary and Dina.
  3. These are my parents. _________ names are Tanya and Bob
  4. This is my cousin. _________ name"s Helen.
  5. This is my cousin. ______ name"s Fred
  6. This is my aunt. _______ name"s Pam.

Jason: Whose sunglasses are these?

Kate They"re Amy"s, I think. Yes, they"re (1) _______.

Paul: Whose baseball cap is this?

Amy: That"s (2) ______ too! Thanks.

Kate: Ugh! Whose dirty towel is this?

Jason: Ask Paul. I think it"s (3) __________ .

Paul: Yes, it is. Thanks. You"ve got a great T-shirt, Amy!

Kate: Thanks. I borrowed it from my big sister. So it"s (4) __________ really.

Jason: What about this umbrella?

Paul: Don"t be silly, Jason! You brought it, so it must be (5) __________.

Kate: Does this beach ball belong to us?

Jason: No, it isn"t (6) __________. Those kids over there were looking for a ball, so it"s (7) _________ probably.

VERBS

  1. smile
  2. sleep
  3. stop
  4. write
  5. plan
  1. study
  2. come

1. Simple Past , Simple Present , Present Continuous or Past Continuous , Present Perfect .

  1. I ________ (listen) to the radio while Mary __________ (cook) dinner.
  2. You __________ (buy) this book yesterday?
  3. Last Friday Jill __________ (go) home early because she __________ (want) to see a film.
  4. When your brother usually __________ (get) home in the evening?
  5. Jane always __________ (bring) us a nice present.
  6. What those people __________ (do) in the middle of the road?
  7. You __________ (read) this book?
  8. While Fred __________ (sleep), Judy __________ (watch) TV.
  9. When I __________ (be) young, I __________ (think) Mary __________ (be) nice - but now I __________ (think) she’s fantastic.
  10. Jill __________ (walk) home when she __________ (see) her husband’s car outside the cinema
  11. Look there! Sue and Tim __________ (run) to school.
  12. Jack’s father __________ (not work) in London - he __________ (not speak) English.
  13. Joe __________ (buy) a car yesterday.
  14. Their father often __________ (go) to rock concerts.
  15. While you __________ (sleep), mother __________ (arrive).
  1. Put the following sentences into the correct tense: Present Perfect, Past

Simple, Present Perfect Continuous.

  1. Today is Thursday, and John ________ (be) late twice this week; he________ (be) late yesterday and on Monday.
  2. I first________ (meet) George a month ago, and I ________ (meet) him several times since then.
  3. It is October now, and we ________ (do) a lot of work this year; we ________ (do) a lot last year too.
  4. She ________ (buy) a coat last winter, but she________ (not / buy) a new dress since 2008.
  5. It’s only the middle of the month, and he________ (spend) (already) most of his salary; he ________ (spend) $60 yesterday,
  6. I ________ (break) my leg in 1991, but I ________ (break) (never) my arm.
  7. He’s over sixty, and he’s still working. He ________ (work) hard all his life. When he ________ (be) a young man, he sometimes ________ (work) all night.
  8. The postman ________ (come) at eight yesterday, but it’s now half past eight and he ________ (not / come) yet.
  9. Today is May 25th. Ted ________ (not / be) absent this month.
  10. He ________ (feel) extremely ill when he went to hospital, but he ________ (feel) much better since he came out of hospital a month ago.

1 . It"s a big factory. Five hundred people are employed (employ) there.

2. Water ___________ (cover) most of the Earth"s surface.

3. Most of the Earth"s surface ___________ (cover) by water.

4. The park gates ___________ (lock) at 6.30 p.m. every evening.

5. The letter __________ (post) a week ago and it ____________ (arrive) yesterday.

6. The boat ________ (sink) quickly but fortunately everybody ________________ (rescue).

7. Jacob"s parents _____________ (die) when he was very young. He and his sister _________ (bring) up by their grandparents.

8. I was born in London but I __________ (grow) up in the north of England.

9. While I was on holiday, my camera ________ (steal) from my hotel room.

10. While I was on holiday, my camera _________ (disappear) from my hotel room.

11. The company is not independent. It ________________ (own) by a much larger company.

12. I saw an accident last night. Somebody __________ (call) an ambulance but nobody ___________ (injure) so the ambulance _____________ (not / need).

  1. Use passive or active voice.

1. Nobody (to see) him yesterday. 2. The telegram (to receive) tomorrow. 3. He (to give) me this book next week. 4. The answer to this question can (to find) in the encyclopedia. 5. We (to show) the historical monuments of the capital to the delegation. 6. You can (to find) interesting information about the life in the USA in this book. 7. Budapest (to divide) into two parts: Buda and Pest. 8. Yuri Dolgoruki (to found) Moscow in 1147. 9. Moscow University (to found) by Lomonosov. 10. We (to call) Zhukovski the father of Russian aviation.

PARTICIPLES

1.Choose the right participle

1. interesting/interested

This exercise is ________.

2. exciting/excited

On Christmas Eve, many children are so ______ that they stay up all night.

3. annoying/annoyed

My friend has a very ______ habit.

4. tiring/tired

I had such a ______ day I went straight to bed.

5. relaxing/relaxed

We were_________ after our holidays.

6. disgusting/disgusted

Their hamburgers are ________ .

7. satisfying/satisfied

I"m not __________ with my job.

8. boring/bored

George always talks about the same things, he is so __________.

9. disappointing/disappointed

I like this actor but the film was _________.

10.confusing/confused

English grammar can be________.

1.The people I work with are _____ with their work.

SATISFY

2.John was ______ by the news report.

DISGUST

3.We thought that the instructions were _____

CONFUSE

4.It’s an ______little story. You should read it.

AMUSE

5.Working late every day is_____.

TIRE

6.I’m not really _____ in sport.

INTEREST

7.Do you feel ____about them?

WORRY

8.All this information is making me ____.

CONFUSE

9.I had a ____weekend because of the rain.

BORE

10.Young children are often ____of the dark.

SCARE

ОТВЕТЫ

NOUNS

  1. write the plurals

brother

brothers

woman

women

match

matches

boxes

camera

cameras

baby

babies

photo

photos

person

people

church

churches

secretary

secretaries

radio

radios

thief

thieves

sandwich

sandwiches

foot

feet

door

doors

wolf

wolves

lady

ladies

tomato

tomatoes

gentleman

gentlemen

tooth

teeth

watch

watches

keys

child

children

teacher

teachers

boys

deer

deer

monkey

monkeys

leaf

leaves

piano

pianos

city

cities

potato

potatoes

  1. Write the correct form of the nouns

1.matches

2.teeth

3.mice

4.leaves

5.discoveries

6.laboratories

7.wolves

8.foxes

9.deer

10.sheep

11.bushes

  1. Complete the sentences with the possessive form of the nouns

1.boy’s

2.boys’

3.children’s

4.child’s

5.woman’s

6.women’s

7.sister’s

  1. Add apostrophes to the possessive nouns
  1. Jims last name is Smith.
  1. Jim’s last name is Smith.
  2. Bob’s cat likes to sleep on the sofa
  3. My teachers ’ names are MS. Rice and MR. Molina.
  4. My mother’s first name is Maria.

ADJECTIVES

1. Write the comparative and the superlative forms of the following adjectives.

happy – happier – the happiest

young – younger - the youngest

shallow - shallower/more shallow - shallowest/the most shallow

difficult - more difficult - the most difficult

dirty – dirtier - the dirtiest

patient - more patient - the most patient

hot – hotter - the hottest

comfortable - more comfortable - the most comfortable

brave – braver - the bravest

friendly – more friendly - the most friendly

ridiculous - more ridiculous – the most ridiculous

late - later – the latest

little – less - the least

2.Complete the sentences using the correct form of the adjectives in brackets .

  1. more intelligent
  2. most practical
  3. worse
  4. best
  5. tallest
  6. cleverest/the most clever
  7. further
  8. most famous
  9. further
  10. richest
  11. earlier
  12. better
  13. more

PRONOUNS

  1. Fill in the gap with the correct object pronoun.
  1. them
  2. them
  1. Complete the sentences with reflexive pronouns.
  1. Myself
  2. Himself
  3. Youself
  4. Herself
  5. Ourselves
  6. Themselves
  7. Yourself
  8. Myself
  9. Herself
  10. Themselves
  11. Yourself
  12. Himself
  13. Herself
  14. Yourself
  15. Yourself
  16. Themselves
  17. yourself
  1. Complete the sentences using possessive pronouns.
  1. Their
  2. Their
  1. Insert absolute possessive pronouns.
  1. Hers
  2. Mine
  3. Hers
  4. Yours
  5. Mine
  6. Theirs

VERBS

1.Write four forms of the following verbs

  1. Smile – smile – smiled - smiling
  2. Run – ran – run - running
  3. Sleep – slept – slept - sleeping
  4. stop – stopped – stopped - stopping
  5. write – wrote - -written - writing
  6. cut – cut – cut - cutting
  7. plan – planned – planned - planning
  8. say – said – said - saying
  9. cry – cried – cried - crying
  10. study – studied – studied - studying
  11. lie – lay – lain - lying
  12. get – got – got - getting
  13. hit – hit – hit - hitting

    2. Put the following sentences into the correct tense: Present Perfect, Past Simple, Present Perfect Continuous.

    1. has been / was, 2. met /have met, 3. have done / did, 4. bought / hasn’t bought, 5. has already spent / spent, 6. broke / have never broken, 7. has been working hard / was / worked, 8. came / hasn’t come, 9. hasn’t been, 10. felt / has felt

    3.Put the verb into the correct form, present simple or past simple, active or passive .

    2.covers

    3.is covered

    4.are locked

    5.was posted/ arrived

    6.sank/ was rescued

    7.died/were brought up

    8.grew

    9.was stolen

    10. disappeared

    11.is owned

    12.called/was injured/wasn’t needed

    1. Use passive or active voice.

    1.saw

    2.will be received

    3.will give

    4.be found

    5. showed

    6.find

    7.is divided

    8.founded

    9.was founded

    10.call

    PARTICIPLES

    1. Choose the right participle
    2. This exercise is interesting .
    3. On Christmas Eve, many children are so excited that they stay up all night.
    4. My friend has a very annoying habit.
    5. I had such a tiring day I went straight to bed.
    6. We were relaxed after our holidays.
    7. Their hamburgers are disgusting .
    8. I"m not satisfied with my job.
    9. George always talks about the same things, he is so boring .
    10. I like this actor but the film was disappointing .
    11. English grammar can be confusing .

    2.Write the right form of the participles.

    1. satisfied
    2. disgusted
    3. confusing
    4. amusing
    5. tiring
    6. interested
    7. worried
    8. confused
    9. boring
    10. scared

    Экзамен ЕГЭ проверяет:

    • грамматические навыки базового уровня;
    • навыки словообразования;
    • лексический запас.

    Как подготовиться к лексико-грамматической части ЕГЭ?

    • решить как можно больше упражнений по грамматике ;
    • вспомнить или освоить навык словообразования;
    • пройти тестовые варианты ЕГЭ и понять, где именно встречаются ошибки, над которыми нужно работать.

    Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.

    Для того чтобы понять, в какой форме необходимо использовать глагол be , нужно посмотреть на предложение с пропуском. Так, это предложение написано в прошедшем времени (phoned ). Соответственно, нам нужно поставить глагол be в Past Simple в отрицании. Для местоимения she эта форма - wasn’ t .

    Глагол build строить ») - неправильный. Его вторая и третья формы - built, built. В данном предложении важно понять, стена ли кого-то строила или ее строили. Логично, что строили стену. Это значит, что здесь необходимо употребить пассивный залог во времени Past Simple . Таким образом, правильным ответом будет was built , так как пассивный залог (Passive Voice ) - это глагол be в нужной форме (в зависимости от времени) и третья форма смыслового глагола (Participle II/ V 3 ).

    Глагол become становиться ») - неправильный. Его вторая и третья формы - became, become. Для того чтобы понять, какую форму этого глагола необходимо использовать в данном предложении, нужно выяснить, нет ли в предложении «сигнальных» слов. Такое слово есть - since , и оно указывает на Present Perfect . Правильным ответом будет форма has become .

    Слово nature природа ») является существительным . После пропуска также стоит существительное - beauty красота »), то есть на месте пропуска должно стоять некое определение. Роль определения в предложении обычно играет прилагательное, и от слова nature прилагательным будет natural .

    Most of the land in National Parks is privately owned, but administered by an independent National Park Authority which works to balance the expectations of __________ with the need to conserve these open spaces for future generations.

    visit

    Слово visit посещать ») - это глагол . Посмотрев на слова перед пропуском - the expectations of ожидания кого-то/чего-то ») - можно понять, что нам необходимо существительное - «ожидания посетителей » (visitors ). На то, что существительное должно стоять во множественном числе , указывает отсутствие неопределенного артикля перед пропуском.

    В данном предложении пропущено подлежащее, то есть из существительного science наука ») необходимо образовать другое существительное, способное исполнить роль этого подлежащего. Более того, новое существительное должно стоять во множественном числе , так как в сказуемое входит глагол be в форме множественного числа - are . Новым существительным будет слово scientists - «ученые ».

    • строго следуйте инструкции и внимательно читайте задание ;
    • прежде чем заполнить пропуск, внимательно прочитайте предложение и найдите «сигнальные» слова , которые подскажут вам, в какое время необходимо поставить глагол или какая часть речи требуется;
    • не оставляйте пропуски незаполненными , даже если вы не знаете правильный ответ;
    • пишите четко и аккуратно .

    Список литературы

    1. Афанасьева О.В., Дули Д., Михеева И.В. Английский язык (базовый уровень). - Просвещение, 2012.
    2. Биболетова М.З., Бабушис Е.Е., Снежко Н.Д. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2009.
    3. Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. Английский язык (базовый уровень). - Титул, 2010.
    4. Музланова Е.С. 120 учебно-тренировочных заданий для подготовки к ЕГЭ. - АСТ, 2010.
    1. Correctenglish.ru ().
    2. Interactive-english.ru ().
    3. Begin-english.ru ().

    Домашнее задание

    1. Test 1 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 6.
    2. Test 6 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 9.
    3. Test 3 Елена Музланова, Елена Кисунько Английский язык: Экспресс-репетитор для подготовки к ЕГЭ: «Грамматика и лексика». - Астрель, 2010. - С. 28.